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June 23, 2017

アマゾン、ホールフーズへのM&A その4:dunnhumby!

WHOLE FOODS MARKET SELECTS DUNNHUMBY
TO HELP LEAD CUSTOMER DRIVEN MERCHANDISE STRATEGY:

・dunnhumby:8 February 2017
・CHICAGO, IL: February 8, 2017 – dunnhumby, a leading global customer science company, announced today that Whole Foods Market, Inc. (WFM), the leading natural and organic food retailer, has selected dunnhumby as a strategic partner to evolve Whole Foods Market’s category management and merchandising fuelled by customer data and insights.
・dunnhumby is working with Whole Foods Market to apply its customer data models, science, and industry-leading processes to make store-level merchandising decisions based on specific customer needs. Data-driven, customer-led insights will enable Whole Foods Market to create the shopping experiences customers want, helping them find the products, services, brands, sizes, and flavors they are looking for faster and easier. As product choices and preferences change and vary by location, using data to provide customers with the most relevant shopping experience is the best way to satisfy their needs and earn long-term loyalty.
・“dunnhumby has the ability to understand customers and turn that into action” said Don Clark, Global Vice President of Purchasing for Non-Perishables at Whole Foods Market. “This partnership allows us to keep innovating our shopping experience for the customer in a way that’s most relevant to them and reflects how they want to shop in each local community.”
・With over 25 years of customer science success for retailers, dunnhumby was chosen for its proven ability to use data and science to delight customers and build loyalty. dunnhumby’s customer-led approach brings the human dimension to merchandising and promotional strategies so Whole Foods Market can provide the relevance customers value.
・“Whole Foods Market is renowned for delighting customers with extraordinary shopping experiences and customer service, which makes them an ideal partner,” said Andrew Hill, Managing Director North America at dunnhumby. “We’re thrilled to be working with a retailer as respected and innovative as Whole Foods Market, helping them continue to improve shopping experiences for their loyal and passionate customers.

Whole Foods launches Dunnhumby partnership, trims growth forecast:
・SUPERMARKET NEWS:2/9
・Whole Foods Market on Wednesday said it has launched a partnership with data-analysis firm Dunnhumby and accelerated its rollout of category management.

PI研のコメント:
・今回のアマゾンのホールフーズマーケットへのM&Aで気になるのはダンハンビーとの関係です。ダンハンビーはクローガーと2003年、50%-50%のジョイントベンチャーを設立して以来2015年の契約解消まで10年以上に渡って食品スーパーのID-POS分析での支援をし、その後、2017年2月に、このニュースリリースのようにホールフーズマーケットと業務提携を結ぶことになるわけです。この間、約15年、アメリカの食品スーパーの利用顧客を研究、熟知しており、アマゾンにとってはリアルの小売業に本格的に取り組む上においての知的資産価値は極めて高いといえます。しかも、この間、最大のライバルはウォルマートであったといえ、ダンハンビーはクローガー、ホールフーズマーケットを支援するためには対ウォルマート対策は避けて通れない課題であったといえます。さらに、ダンハンビーはこれらのID-POS分析をもとにメーカーとの協業にも取りくみ、数多くの消費財メーカーを顧客にもっています。また、食品スーパー以外にもメーシーなどの百貨店も支援しており、流通全般へと業務が広がっています。こう見ると、このホールフーズマーケットを媒介にダンハンビーとアマゾンが業務提携をする可能性は高いといえ、今回、ここが隠れたM&Aのポイントといえるかと思います。まだ、報道内容を見る限り、また、ダンハビーもニュースリリースしていないようですが、今後、両者がどのような関係を築くか、その動向にも注目です。

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June 23, 2017 |

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