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April 29, 2013

フェアウェイ、ナスダックへ上場、全米展開へ

フェアウェイ:ナスダックへ上場、全米展開へ
・http://www.fairwaymarket.com/
・http://investors.fairwaymarket.com/secfiling.cfm?filingID=1047469-13-4464&CIK=1555492

・IN THE BEGINNING THERE WAS A FRUIT AND VEGETABLE STAND…
・The history of Fairway started in 1933 with Nathan Glickberg. He founded a small fruit and vegetable stand simply to support his family.

P/L関連:2012/04/01
・売上高 554,858千ドル(14.23)、営業利益 -3,335千ドル、純利益-11,949千ドル
・原価 66.45%(昨年:67.16%):-0.71、結果、売上総利益33.55%(昨年:32.84%):+0.71
・経費:
・Direct store expenses 23.87%(昨年22.61%):+1.26
・General and administrative expenses 7.98%(昨年8.24%):-0.26
・Store opening costs 2.28%(昨年2.06%):+0.22
・営業利益 -0.58%(昨年:-0.07%):-0.51

B/S関連:
・Total redeemable preferred stock:204,423千ドル
・Total stockholders' deficit:-141,364千ドル
・有利子負債203,552千ドル(総資産比63.29%)
・買掛金26,016千ドル(総資産対比8.08%)
・現金及び預金 30,172千ドル(総資産比9.38%)
・総資産321,590千ドル

CF関連:
・営業活動によるキャッシュフロー:8,817千ドル(昨年-6,997千ドル)
・投資活動によるキャッシュフロー:-44,528千ドル(昨年-27,797千ドル)
・財務活動によるキャッシュフロー:7,816千ドル(昨年70,266千ドル)
・トータル:-27,895千ドル(昨年35,472千ドル)

店舗:Square Footage
・Broadway (Manhattan), New York 1933:21,731(約600坪)
・Harlem (Manhattan), New York December 1995:25,853(約700坪)
・Plainview, New York May 2001:36,579(約1,000坪)
・Red Hook (Brooklyn), New York May 2006:38,977(約1,100坪)
・Paramus, New Jersey March 2009:32,643(約900坪)
・Pelham Manor, New York April 2010:49,963(約1,400坪)
・Stamford, Connecticut November 2010:48,691(約1,400坪)
・Upper East Side (Manhattan), New York July 2011:22,109(約600坪)
・Douglaston, New York November 2011:38,239(約1,100坪)
・Woodland Park, New Jersey June 2012:41,452(約1,200坪)
・Westbury, New York August 2012:44,640(約1,200坪)
・Kips Bay (Manhattan), New York December 2012:24,129(約700坪)
・Chelsea (Manhattan), New York Not yet open
・Nanuet, New York Not yet open 50,500(約1,400坪)

フェアウェイのコメント:
・Competition:
・The food retail industry as a whole, particularly in the Greater New York City metropolitan area, is highly competitive. We compete with various types of retailers, including alternative food retailers, such as natural foods stores, smaller specialty stores and farmers' markets, conventional supermarkets, supercenters and membership warehouse clubs. Our principal competitors include alternative food retailers such as Whole Foods and Trader Joe's, traditional supermarkets such as Stop & Shop, ShopRite, Food Emporium and A&P, retailers with "big box" formats such as Target and Wal-Mart and warehouse clubs such as Costco and BJ's Wholesale Club. These businesses compete with us for customers, products and locations. In addition, some are expanding aggressively in marketing a range of natural and organic foods, prepared foods and quality specialty grocery items. Some of these potential competitors have more experience operating multiple store locations or have greater financial or marketing resources than we do and are able to devote greater resources to sourcing, promoting and selling their products. As competition in certain areas intensifies, our operating results may be negatively impacted through a loss of sales, reduction in margin from competitive price changes, and/or greater operating costs such as marketing. We also face limited competition from restaurants and fast-food chains. In addition, other established food retailers could enter our markets, increasing competition for market share.

フェアウェイのIPO:
・bloombergの記事http://www.bloomberg.co.jp/news/123-MLFB4R6KLVRS01.html

PI研コメント:
・アメリカ、すごいですね。食品スーパー、ナスダックへの新規上場、IPOです。ブルームバーグの記事によれば、4/17、「フェアウェイ株はIPO価格比33%高の17.35ドルで取引を終了。一時は42%上昇し18.41ドルを付ける場面もあった。」とのことで投資家からは高い評価を受けたとのことです。また、「フェアウェイの発表によると、同社と既存株主は1株13ドルで1365万株の公募・売り出しを実施し、1億7750万ドル(約170億円)を調達した。」とのことです。昨年の決算が-11,949千ドルの赤字であり、有利子負債が203,552千ドル(総資産比63.29%)である中での上場であり、結果、この資金調達で自己資本が充実、今後、これをもとに全米へ300店舗を出店をしてゆく構想があるとのことです。フェアウェイは「he history of Fairway started in 1933 with Nathan Glickberg. He founded a small fruit and vegetable stand simply to support his family.」とのことで、1933年創業、八百屋さんからのスタートですが、ここ最近は投資ファンドの傘下となり、いっきに店舗展開、そして、今回の上場です。
・現在、14店舗であり、年商が約500億円ですので、1店舗当たり約35億円であり、店舗面積は1,000坪、ニューヨーク等の都心部中心の店舗展開です。原価が 66.45%ですので、いわゆる粗利は33.55%ですので、生鮮、惣菜等付加価値の高い商品構成であり、さらにオーガニックも取り入れています。ただ、経費も34.13%ですので、原価小経費大の典型的な付加価値追求型のマーチャンダイジング戦略であり、ウォルマートと対極、ホールフーズマーケットに近い食品スーパーといえます。今後、IPOで調達した豊富な資金をもとに全米の都市部での店舗展開が本格的に進みますので、アメリカの食品スーパー業界、どのような方向に動くか、そのゆくへに注目です。


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April 29, 2013 |

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