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June 19, 2014

テスコ、2014年2月本決算、multichannel へシフト!

テスコ:2014年2月期、本決算、増収総益
・http://www.tesco.com/
・http://www.tescoplc.com/files/pdf/reports/ar14/download_annual_report.pdf

CF関連:キャッシュの配分:
・営業活動によるキャッシュフロー:3,185 £m(昨年 2,837£m)
・投資活動によるキャッシュフロー:-2,854£m(89.60%:昨年-278£m)
  → Payments for property and equipment:-2,489£m(昨年-2,619£m)
・財務活動によるキャッシュフロー:56£m(昨年-2,365£m)
・トータル:387£m(昨年194£m)

B/S関連:キャッシュの蓄積
・総資産:50,164£m
・純資産比率:29.34%(昨年:33.23%)
・現金及び預金:2,506£m(総資産比:4.99%)
・在庫:3,576£m(総資産比7.12%)
・有利子負債:11,213£m(総資産比22.35%)
  →Customer deposits and deposits from banks:6,858£m(総資産比13.67%)
・買掛金:10,595£m(総資産対比21.11%)

P/L関連:キャッシュの創出:
・売上高:63,557 £m(0.23 %)、営業利益:2,631£m(10.45%)、純利益:970£m
・原価 93.69%(昨年:93.44%):+0.25、結果、売上総利益6.31%(昨年:6.56%):+0.25
・経費 2.60%(昨年:2.33%):+0.27
・マーチャンダイジング力 3.71%(昨年:4.23%):-0.52
・その他営業収入 0.43%(昨年:-0.45):+0.88
・営業利益 4.14%(昨年:3.78%):+0.36

テスコのコメント:Philip Clarke Chief Executive
・This year marks my 40th year at Tesco.I have found every single one of those years exciting and hallenging, but I have never seen such a pace of change within the industry as I have over the past year, driven by both structural and cyclical forces.
・Consumer behaviours are changing more quickly than ever before and that means we have to accelerate our rate of change too. Customers are increasingly using technology in all aspects of their everyday lives and the pace of transition to online shoppinghas been even faster than we expected. Since taking over as Chief Executive of your business in 2011, I have been clear of the need to transform Tesco to be a leader in the multichannel retail environment. The way the market has developed since then has underlined the importance of this strategic choice.
・At the same time, consumer behaviours continue to be strongly influenced by economic conditions which have continued to be tough in the markets in which we operate. Overall, consumers are spending more carefully. They are increasingly choosing to shop online or in smaller convenience stores rather than in large stores, which presents a particular challenge for Tesco given the number of large stores we have around the world.
・So we face a mix of Tesco-specific issues and broader issues affecting the whole sector and it is important that we tackle both. This is a large agenda and has kept us fully occupied over the past year.
Thanks to the foresight of my predecessors, over the course of more than 17 years, we’ve already eveloped strong online and convenience businesses. This has ensured we are well-positioned to address the industry-wide changes we are experiencing and we have focused our resources on building on these strengths.
・Two years ago, I also outlined plans to deal with the more Tesco-specific issues by improving our offer for customers in the UK through a programme of investment in improved service, quality and price. It was
important that we started when we did, and this programme of improvement continues and is being accelerated as competitive conditions intensify. With our strategy already in place, we know what we need to do, and we know that we have to do it even more quickly.
・These issues do mean that our headline numbers are not where we want or planned for them to be. We have taken decisive action to improve performance, but the issues we face cannot all be fixed overnight. We need to do more, we need to go faster. I am, however, confident that we have the right strategies and the right team to compete effectively in the current market and to ensure that we emerge a leader in the multichannel world of retailing.

テスコの株価:
・http://www.bloomberg.co.jp/apps/quote?T=jp09/quote.wm&ticker=TSCO:LN

PI研のコメント:
・テスコ、2014年2月期本決算ですが、結果は増収増益ですが、その中身は、増収幅はわずか、増益も原価、経費ともに上昇、その他の収入を改善しての増益ですので、厳しい決算といえます。純資産比率も29.34%ですので、財務も厳しい状況にあるといえます。予想以上に、特にイギリスでは「Consumer behaviours are changing more quickly 」と、Philip Clarke Chief Executiveがコメントしているように、消費環境が激変しているとのことです。 「we emerge a leader in the multichannel world of retailing.」とのコメントのように、 multichannel、いわゆるオムニチャネルがすごい勢いで進んでおり、テスコの主力商品、グロサリーがオンラインに流れているといえます。特に、価格政策は競合店との対抗に加え、オンラインとも対抗せざるをえない状況にあるといえます。イギリスは、日本よりも一足早くオムニチャネルの時代を迎えたといえます。日本ではオムニチャネルはITを駆使し、未来の小売業を産み出してゆくような明るい雰囲気がありますが、テスコはやむにやまれず、オムニチャネルを対抗上、対応せざるをえない状況といえ、後手に回っているように思えます。テスコは、「They are increasingly choosing to shop online or in smaller convenience stores rather than in large stores, 」との状況とのことですので、これまでの戦略を転換せざるをえない局面に立たされているといえます。キャッシュフローも、投資が営業の89.60%を配分、新店に加え、「completed around 300 store refreshes」と、300店舗の改装等に配分しており、店舗の活性化にも力を入れています。今後、この激変する消費環境の中、テスコがどのような経営戦略を打ち出してゆくのか、特に、既存店舗の動向、その経営決断に注目です。

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