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March 19, 2015

dunnhumby、St. Patrick’s Dayと併買分析!

WHO NEEDS THE LUCK OF THE IRISH WHEN YOU HAVE DATA-DRIVEN INSIGHTS?
・dunnhumby(ダンハンビー):March 16, 2015 by Erin Liber
・http://www.dunnhumby.com/who-needs-luck-irish-when-you-have-data-driven-insights

St. Patrick’s DayとダンハンビーのID-POS分析についての興味深い考察です。
・Top of the morning to you! St. Patrick’s Day is upon us once again. Whether you are as Irish as they come or just appreciate any reason to celebrate, this is a holiday we can all get behind. Sure, St. Patrick’s Day originated in Ireland, but the United States, the melting pot that we are, has adopted it as a universal holiday. Whether we are dyeing our rivers green, enjoying a tall pint, serving some traditional food, or partaking in a parade, St.Patrick’s Day is a time for everyone to celebrate the arrival of spring and infuse some green into their wardrobe.

・Speaking from experience and my own rich Irish lineage, while potatoes are a diet staple year round, St. Patrick’s Day can’t be celebrated without the time-honored traditional dish of corned beef, cabbage, and potatoes. Ironically, the term ‘traditional’ only applies to the United States and not in Ireland. In fact, there is actually a debate on whether corned beef has ties with Ireland at all. I know, right, you can debate almost anything.

・It may be no peanut butter and jelly, but corned beef, cabbage, and potatoes are tightly linked during the three weeks leading up to and including St. Patrick’s Day. While an odd and uncommon combination at any other time of the year, nearly 1/5th of all shoppers purchase corned beef and cabbage during this window. In fact, 2/3rds of corned beef shoppers are also purchasing cabbage during this time. Some may call this cross-shopping relationship the Irish Trifecta.

・This relationship and the impact of St. Patrick’s Day on shopping behavior can be seen in each shopper’s basket, as well. When looking at baskets containing corned beef, the top five items also purchased on that trip are cabbage, potatoes, carrots, Irish Soda bread, and Irish beer. Clearly households are rounding out their menus to celebrate this holiday.

PI研のコメント:
・ダンハンビーの興味深いID-POS分析事例が3/16、自身のホームページで公開されました。日本でいう祝日、旗日の考察です。3/17が 聖パトリックの祝日(St Patrick's Day)ですので、この日、アイルランドの伝統的なメニュー、コンビーフ、キャベツ、ジャガイモ等の関係はID-POS分析ではどうなのだろうかという考察です。いわゆる併買分析です。ダンハンビーの標準分析には3点併買の分析がありますが、それらを駆使して分析した結果、この週はすべての購入顧客の1/5はコンビーフとキャベツを期間併買しており、さらに、そのコンビーフの購入顧客の2/3は、この日、キャベツを同時購入しているとのことです。また、この傾向はアメリカの西と東では購入差が見られるとのことで、地域差もあるとのことです。ちなみに、3番、4番、5番、6番は potatoes、carrots、 Irish Soda bread、 Irish beerとのことです。この記事では、この事実を紹介することによって、いままでの慣習を検証できるだけなく、ID-POSの分析環境と分析スキルがあれば、データを掘り下げることによって、消費者の買い物行動を見つけ出し、的確なマーケティング戦略が打てるということを主張しています。ダンハンビーのID-POS分析の実態を垣間見れる興味深い考察記事といえます。

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